Pages

Sunday, June 1, 2014

Di mana kita?

Teks : Nik Nurul Hana binti Hanafi

Ahad, 1 Jun 2014. Sedar tak sedar kita sudahpun menginjak ke pertengahan tahun 2014. Terasa begitu cepat masa berlalu. Sudah pasti ramai yang sudahpun mencapai beberapa azam bagi yang mempunyai azam tahun baru pada Januari 2014 yang lepas. Tak kurang juga yang masih berusaha. Ada juga yang masih terkapai-kapai. Ada pula yang sudah lupa akan azam yang pernah membakar semangat pada awal tahun dahulu, dan kini sudah tinggal abu. 

Di mana kita pada hari ini? Saya bertanya soalan yang sama kepada diri sendiri. Sejauh mana yang telah saya terokai, sedalam mana yang telah saya gali, sebanyak mana yang saya telah dapati, sebanyak mana pula yang telah saya beri? 

Hari ini adalah anugerah Ilahi yang belum dicemari. Ia datang dengan keadaan indah berseri. Kadangkala kita sendiri yang cemari hari dengan rasa malas, lemah, bertangguh-tangguh, tidak redha, tidak berdoa, mahukan perhatian, memberi alasan lalu terjadilah hari yang moody dan gloomy.

Mari kaji semula pencapaian setengah tahun pertama ini. Panjatkan syukur atas kejayaan dan pencapaian. Panjatkan doa dan usaha lebih gigih untuk mencapai yang belum dicapai. Semoga yang diusahakan diredhai-Nya. Amin

No comments:

Post a Comment

 
Images by Freepik