Pages

Thursday, June 12, 2014

Jalan berbeza : Mengapa tidak sokong saja?

Teks : Nik Nurul Hana binti Hanafi


Sudah menjadi kelaziman bagi mereka yang baru tamat pengajian akan dihujani dengan pelbagai soalan tentang masa depan. Kerja di mana, sebagai apa, tinggal di mana, menyewa sendiri atau tinggal dengan ibu bapa, sudah ada calonkah, bila mahu kahwin, dan pelbagai lagi soalan yang membuatkan leher terasa bagai dijerut. Tidak tahu jawapan bagaimana yang mahu didengar kerana setiap jawapan yang diberi pasti mengundang pelbagai soalan lagi. 


Lazimnya juga, graduan ini dijangka akan mula bekerja di pejabat dan makan gaji. Tahun kedua bekerja, mereka dijangka memiliki sebuah kenderaan sendiri. Graduan juga dijangka akan kerja lebih masa kerana masih bujang dan tiada komitmen keluarga. Bila kerja lebih masa, kewangan mereka dijangka lebih kukuh dan meningkat. Itu jangkaan orang sekeliling. Itu kelaziman. 


Hal di atas adalah kelaziman dan umum menerimanya, itulah satu-satu jalan untuk mencapai kejayaan. Tetapi, jika mereka memilih jalan yang di luar kebiasaan seperti memulakan bisnes, banyak pula kata-kata tidak enak dilemparkan. Apatah lagi jika graduan tersebut masih belum berjaya atau tiba-tiba tersungkur dalam bidang tersebut, bertambah hebat kata-kata yg melukakan hati. Mengapa pilihan yang bukan kelaziman itu dilihat 'berdosa'? Mengapa tidak sokong saja?

Insya Allah topik ini akan saya kupas sedikit demi sedikit. Saya tinggalkan anda untuk berfikir seketika. Mengapa tidak sokong saja?



No comments:

Post a Comment

 
Images by Freepik