Pages

Wednesday, October 29, 2014

Sambungan Senarai Dan Tips Keperluan Barangan Bayi (Bahagian 3) -Keperluan Menyusu

Teks : Nik Nurul Hana Hanafi


Salam subuh buat pembaca sekalian. Syukur masih diberi kesempatan untuk menikmati suasana subuh hari yang dingin dan hening yang pasti mengujakan jiwa. Dari kejauhan kedengaran sayup-sayup alunan zikir dan al-Quran dari masjid dan surau. Tenang rasanya, SubhanAllah.

Usai menunaikan kewajipan pada-Nya dan amalan sunat sebagai pelengkap, kini saya beralih kepada tugas sesama manusia pula. Entri ini adalah sambungan dari Senarai Dan Tips Keperluan Barangan Bayi (Bahagian 3) yang menyenaraikan peralatan penyusuan untuk ibu. Boleh klik link di atas untuk info awal. Di bawah ini saya insya Allah saya akan huraikan serba sedikit tentang keperluan peralatan bagi menjayakan penyusuan susu ibu. Senarai berikut adalah sebagai panduan bagi memudahkan ibu sahaja. Keperluan barangan ini juga bergantung pada cara hidup dan kemampuan ibu juga
  • Breast pump (item wajib bagi ibu bekerja. Bagi suri pula, bergantung kepada keperluan)
  • Breast pad (terdapat pilihan washable dan disposable)
  • Nipple cream (bagi merawat Miss N yang melecet)
  • Nursing pillow
  • Nursing bra (memudahkan penyusuan dan mengepam di pejabat)
  • Milk storage (pilihan di pasaran adalah plastic storage dan bottle storage)
  • Botol susu & puting (untuk mengisi susu perahan ke rumah pengasuh atau taska)
  • Bottle warmer (memanaskan susu ibu dari peti ais)
  • Pencuci khas untuk botol susu
  • Berus botol susu
  • Drying rack @ bekas untuk menyimpan botol yang telah dicuci
  • Sterilizer - untuk mensteril botol dan puting susu
Tips dan perkongsian 

1) Breast pump (BP) 
Jika ibu benar-benar serius mahu menjayakan penyusuan susu ibu, BP adalah item yang SANGAT PENTING! Pemilihan BP bergantung pada banyak faktor. Antaranya ialah
  • Fungsi (single atau double pump)
  • Sistem (pam elektrik atau pam manual)
  • Kos
  • Saiz @ berat
  • Spare part @ alat ganti
  • Waranti
  • Bunyi motor 
  • After sale service
Terdapat banyak pilihan BP yang membuatkan ibu perlu membuat banyak research bagi mencari BP yang paling sesuai dengan keperluan dan kemampuan diri masing-masing. Tidak semestinya yang mahal sesuai untuk semua orang. Saya telah memilih BP double pump jenama Malish iaitu model Ilaria berdasarkan feedback dan review positif di internet. Lama juga saya buat kajian. Kriteria pertama saya dalam memilih BP ialah harga (mestilah bawah RM500), seterusnya ialah faktor double pump,tahan lasak dan berat serta bunyi. Syukurlah ada juga BP yang menepati kehendak dan kemampuan saya. Insya Allah bila saya dah gunakan BP ini, saya akan berkongsi pengalaman menggunakan BP Malish Ilaria ini bagi membantu ibu membuat pilihan dan perbandingan. 

Biasanya BP kini didatangkan dengan pakej dan pelbagai hadiah dan tawaran, jadi buatlah jadual perbandingan antara BP pilihan serta penjualnya sekali. Saya cadangkan ibu menjenguk ke page berikut bagi menambah ilmu dan membuat research tentang BP yang bersesuaian dgn diri masing-masing :


2) Breast Pad 
Ia berfungsi menyerap lelehan susu ibu supaya tidak membasahi bra dan baju. Sungguh tak selesa jika bra dan baju basah dek susu, tambahan pula jika tidak ditukar segera, baju akan berbau masam. Amat leceh jika ingin menukar baju setiap 3 jam. Breast pad terdapat dalam dua jenis iaitu washable dan disposable atau pakai buang. Pilihan jenama pula sangatlah banyak, ibu perlu membuat sedikit research tentang tahap penyerapan, kuantiti dan harga juga. Di awal berpantang, bolehlah gunakan jenis disposable untuk jimat masa dan tenaga. Kemudian bolehlah gunakan jenis washable untuk lebih jimat dan mesra alam juga.



Washable breast pad jenama Autumnz. Kalau tak silap ada 6 pilihan warna semuanya.
(sumber gambar : Google)

Saya telah membeli kedua-dua jenis breast pad iaitu washable dan disposable dr jenama yang sama iaitu Autumnz.  Breast pad washable Autumnz mempunyai design dan pilihan warna menarik. Berbentuk 'curve', ia dilapisi bahagian lembut di dalam dan bahagian 'lace' di luar. Harga pasaran ialah RM15.90 bagi 3 pasang tetapi saya membelinya dengan harga RM14 sahaja di Marissa Shoppe. Boleh 'follow' FB atau Instagram mereka untuk promo dan diskaun barangan. Breast pad disposable pula saya beli online di One Baby World. Sekotak ada 30 keping, setiap pad diletakkan dalam satu paket berasingan. Cara ini lebih praktikal kerana tidak semestinya kita harus menukar breast pad sepasang pada satu masa. Ada juga jenama lain yang meletakkan 2 pad dalam satu paket. Apapun saya masih belum dapat berkongsi keberkesanannya kerana masih belum menjadi pengguna. Namun hasil dari blogwalking, saya dapat simpulkan disposable breast bad ini dalam kategori praktikal dan 'value for money'.





Kepingan Disposable breast pad jenama Autumnz yang diletakkan dalam paket berasingan.

Cantik pula DIY breast pad hasil perkongsian ibu di luar negara seperti di atas ini. 
Sangat kreatif dan menjimatkan. Teringin juga membuatnya. (Sumber gambar : Google)


3) Nipple Cream
Ketika anak pertama dulu saya ragu-ragu akan keperluannya. Saya sangka saya boleh juga cuba cara 'home remedy'. Memang benar 'home remedy' berkesan tapi cara ini mengambil masa yang sangat lama, kadangkala 2 hari lamanya untuk menyembuhkan Miss N yg melecet. Sampai satu ketika saya tidak sanggup mengepam susu kerana sakitnya amat perit. Bila anak menyusu pula saya tahankan saja dan hampir menangis akibat terlalu sakit. Miss N melecet memang selalu terjadi atas banyak faktor. Jadi kali ini, saya membeli nipple cream Purelan dari Medela atas saranan rakan-rakan dan juga berdasarkan review positif di internet. Krim ini selamat dan berkesan dengan cepat, tidak perlu dicuci jika bayi ingin menyusu. Ia juga boleh digunakan untuk kulit kering. Saya disarankan membeli tiub kecil sahaja kerana ia sudah memadai. Harap ia bermanfaat buat saya ketika berpantang nanti. Harganya RM29 bagi tiub bersaiz 7g.

Nipple cream jenama Medela bersaiz 7g.


4) Nursing pillow 
Bantal yang berbentuk 'C' ini (atau U?) diletakkan di bahagian pinggang ibu bagi mengampu lengan ibu semasa hendak menyusukan bayi. Bagi saya, bantal ini amat membantu dalam mengurangkan lenguh atau sakit badan semasa menyusu terutama ketika di dalam pantang, maklum sajalah bayi biasanya menyusu dengan agak lama. Selain itu, bantal ini juga boleh digunakan untuk mengampu belakang bagi bayi yang sudah boleh duduk. Saya gunakan bantal ini untuk mengampu belakang anak pertama ketika menyuapkan makanan. Memang tidak rugi membeli bantal ini kerana ia amat versatil dan fleksibel serta tidak terhad pada satu penggunaan sahaja. 

Harganya pula berbeza-beza, boleh didapati dari harga RM50-RM80 bergantung pada jenama di pasaran mahupun jenis custom-made yang diisi kekabu. 3 tahun lepas saya membeli jenama Baby Love dengan harga asal RM79.90 tetapi selepas diskaun harganya sekitar RM65. Secara peribadi, jika sempat membuat pilihan, tentu saya memilih bantal kekabu.



Nursing pillow yang dibeli pada tahun 2011 diberi nafas baru dengan sarung yang baru.

Contoh cara penggunaan nursing pillow. (Sumber gambar : Google)

5) Nursing Bra
Soalan pertama yang terbit di fikiran tentang nursing bra ialah, adakah saiz yang perlu dibeli sama dengan saiz bra yang biasa dipakai? Selepas membuat sedikit kajian dan pertanyaan, ramai yang sependapat bahawa ibu-ibu perlu menunggu hingga ke trimester ketiga atau seeloknya 35 minggu ke atas untuk mengetahui saiz yang sesuai kerana payudara akan berubah saiz ketika awal kehamilan hinggalah kelahiran bayi. Saya hanya sempat membeli 2 helai nursing bra di kedai dan 6 helai lagi saya beli secara online di One Baby World yang kebetulannya mempunyai promosi menarik untuk nursing bra. Perlu diingatkan juga, jenama berbeza mempunyai 'cutting' atau potongan berbeza juga. Contohnya saiz 36B bagi jenama A kadangkala sangat berbeza saiznya dengan jenama B dan C. Saya memilih jenama Adora dan Autumnz dan setakat ini kedua-duanya selesa dipakai. 

6) EBM (Expressed Breast Milk) Storage
Merupakan item yang penting juga selain breast pump yang berfungsi menyimpan susu perahan. Di pasaran biasanya terdapat dua jenis, iaitu dalam bentuk botol susu (yang tiada puting) dan plastik simpanan. 

Saya membeli storage bottle dan plastic storage jenama Jingle Jungle kerana kebetulan Marissa Shoppe ada membuat promosi untuk jenama ini. Botol simpanan saya beli dengan harga RM25 untuk 10 botol. Harga asal ialah RM39.90.

Manakala plastik simpanan pula dibeli dengan harga RM27 untuk 3 kotak, tetapi perlu membeli minimum 3 kotak untuk mendapat promo ini. Sekotak mempunyai 25 plastik bersaiz 7oz. Harga asal untuk plastik ini ialah RM14.90 sekotak. Memang murah dan berbaloi, cuma haruslah rajin menjenguk FB dan Instagram mereka untuk barangan yang ditawarkan promosi.


7) Bottle warmer 
Item ini boleh dibeli kemudian, apabila ibu sudah bersedia untuk mula bekerja. Rata-rata ibu hanya membeli sebuah bottle warmer untuk diletakkan di taska atau rumah pengasuh bagi memudahkan penjaga memanaskan EBM untuk diberi kepada bayi. EBM tidak boleh dididihkan atau dipanaskan dengan microwave, kerana nutriennya akan hilang.

Kebanyakan kedai/penjual barangan bayi selalu membuat kombo jualan bottle warmer dan sterilizer. Kombo begini lebih murah berbanding dibeli berasingan. Saya bercadang membelinya selepas pantang, dan research juga perlu bagi memastikan saya mendapat harga yang paling berbaloi dan sesuai dengan kemampuan. Berikut beberapa contoh bottle warmer yang terdapat di pasaran :

(Sumber gambar : Google)


Akhir sekali selepas menyediakan peralatan menyusu ini, jangan kita lupa berdoa dan memohon dari Allah yang Maha Pemberi Rezeki agar dipermudahkan urusan kita dalam penyusuan, dan diberikan rezeki susu ibu yang melimpah-ruah untuk anak. Saya doakan perjuangan kita sebagai ibu dirahmati oleh-Nya. Amin.

No comments:

Post a Comment

 
Images by Freepik