Pages

Friday, October 17, 2014

Senarai Dan Tips Keperluan Barangan Bayi (Bahagian 1)

Teks : Nik Nurul Hana binti Hanafi


Seronoknya membuat persediaan barangan bayi. Melihat barangan kecil yang comel-comel di majalah atau pasaraya membuatkan saya begitu teruja, terasa seperti mahu beli bermacam barangan. Bila lihat selimut comel, terasa mahu beli selimut. Bila lihat permainan berwarna-warni, terasa mahu beli juga. Bahkan bila lihat stokin kecil pun terasa mahu beli dek terpengaruh dengan kemahuan hati. Jika 'rasa' ini tidak dikawal, pastilah berlaku pembelian yang tidak diperlukan lalu berlakulah pembaziran. 

Waktu inilah checklist atau senarai semak diperlukan. Peranan senarai ini sangat penting sebagai panduan bagi mengelakkan pembelian yang tidak perlu, dan bagi mengelakkan barangan penting tidak disediakan pula.


Semasa anak pertama dahulu, senarai barangan bayi sudah saya siapkan ketika trimester pertama lagi. Pertama kali hamillah katakan, rasa teruja sangat-sangat. Senarai tersebut saya sediakan berdasarkan research dari blog, bertanya pada rakan-rakan dan orang yang lebih berpengalaman. Saya kumpulkan dahulu semua maklumat yang saya terima, kemudian barulah saya mengubah dan mengolah senarai ini mengikut kesesuaian cara hidup dan keperluan kami. 


Saya membuat senarai mengikut kategori seperti berikut: 

  1. pakaian bayi,
  2. peralatan penjagaan bayi (baby care/ baby changing)
  3. feeding equipment
  4. peralatan untuk tidur
  5. keperluan berpantang ibu 
  6. keperluan di hospital. 
Saya juga turut membuat senarai menu berpantang bagi memudahkan ibu atau pembantu rumah untuk menyiapkan makanan. Selain itu, perancangan menu juga bertujuan bagi mempelbagaikan menu supaya tidak bosan dengan menu yang sama dan bagi mendapat pelbagai nutrisi yang diperlukan ketika berpantang nanti.

Dalam entri ini saya akan menyenaraikan kategori pertama dari senarai di atas iaitu keperluan pakaian bayi.


Keperluan pakaian bayi


  • 5-6 pasang baju lengan panjang
  • 5-6 pasang baju lengan pendek
  • 5-6 helai barut
  • Kain bedung/swaddle blanket (boleh juga guna kain lampin bayi kerana kainnya lebih lembut)
  • 2-3 helai Topi / 'baby bonnet' (saya sempat menjahit sehelai topi bayi yang tutorialnya akan saya kongsikan nanti)
  • 5-6 pasang sarung tangan (mittens)
  • 5-6 pasang sarung kaki (booties) atau stokin


Tips

1.  Elakkan membeli baju bersaiz kecil terutama yang berlabel 'newborn petite'. Bayi cepat membesar, seeloknya pilihlah saiz 0-3 bulan atau 0-6 bulan. Semasa anak pertama dulu saya terbeli sehelai jumpsuit newborn. Akibatnya baju tersebut hanya sempat dipakai kurang dari 5 kali kerana sudah tidak muat. 

2.   Jika ibu bersalin ketika musim atau cuaca panas, elok sediakan 1-2 pasang baju dari jenis yang berlubang kecil bagi keselesaan bayi. Jika bersalin pada musim hujan pula, eloklah sediakan pakaian lebih kerana khuatir baju tidak sempat kering. Bagi yang tinggal di Pantai Timur pasti sudah biasa dengan keadaan ini. Saya bersalin anak pertama pada bulan November iaitu ketika musim tengkujuh. Hujan turun tanpa henti kadangkala berlarutan sehingga 4 hari, langit pula kelabu sahaja.

3.  Topi adalah perlu ketika bayi dibawa pulang ke rumah dari hospital. Selain itu, jika kepala bayi dibotakkan semasa majlis cukur jambul, seeloknya bayi dipakaikan topi bagi mengelakkan kejutan kepada kepala bayi yang mungkin mengakibatkan selsema.

4.   Digalakkan juga ibu-ibu memilih baju bayi yang berbutang atau berzip di hadapan baju. Baju sebegini lebih mudah untuk dipakaikan pada bayi berbanding baju tidak berbutang yang perlu disarungkan melalui kepala. Cara pemakaian baju berbutang amat mudah dan menjimatkan masa, hanya perlu bukakan semua butang pada baju, bentangkan baju di atas tilam, letakkan bayi di atas baju dan kemudian sarungkan lengan baju serta butanglah seperti biasa. Mudah dan cepat, bukan?

5.   Di awal kelahiran, seeloknya pakaian bayi tidaklah sarat dengan aksesori seperti riben atau jenis kain yang berat seperti denim. Pilihlah pakaian yang lembut dan selesa namun berkualiti iaitu dari fabrik yang ringan, lembut dan tidak mudah berbulu.   

Senarai dan tips di atas telah saya olah dan ringkaskan mengikut keperluan sahaja. Tips yang dikongsikan adalah berdasarkan pengalaman sendiri serta perkongsian orang yang lebih berpengalaman. Memang tidak dinafikan pakaian bayi sangat comel dengan pelbagai pilihan corak yang membuatkan kita rambang mata jadinya. Walaupun begitu pilihan bergantung pada keperluan dan kemampuan ibu juga cuma dalam keterujaan menyambut orang baru, janganlah boros membeli sehingga berlaku pembaziran.

Insya Allah di entri yang lain saya akan berkongsi tentang kategori yang lain pula. 

No comments:

Post a Comment

 
Images by Freepik