Pages

Friday, December 18, 2015

Setahun berlalu : Tengkujuh tiba lagi

Assalamualaikum readers.

Sedar tak sedar dah hampir setahun tak menulis. Terasa macam sekejap saja dah nak habis setahun. Sudah tentulah banyak sangat yang dah berlaku dalam tempoh masa setahun ni. Dan seperti setiap kali tiba tahun baru, sibuklah saya dengan perancangan tahun baru. Tidak pernah sudah dengan perancangan untuk diri dan keluarga. Cuma kali ini amat berbeza kerana lebih banyak perkara besar yang perlu saya ambil kira sebelum melangkah ke tahun baru. Perkara ini melibatkan perubahan 360 darjah bagi kami sekeluarga, lebih-lebih lagi bagi diri saya. With Allah's willing, if I take the opportunity, Yes, it's going to be a massive change for me. Dalam keterujaan, tersemat sedikit keraguan. Ragu-ragu dengan kebolehan dan kemampuan diri. Juga ada sedikit kerisauan dengan tempat baru yang bakal didiami. Segalanya adalah berbeza. Paling dirisaukan ialah penerimaan anak-anak. Juga risau dengan kos dan cara hidup serta budaya di sana. Mampukah bertahan dengan cuacanya juga?

Semasa menulis entri ini, hujan mencurah-curah di bumi Pasir Mas ini. Langit kelabu sejak semalam. Kadangkala halus titisnya kadangkala berat. Tengkujuh tiba lagi. Topik popular pada musim ini ialah kadar hujan dan paras air sungai. Masing-masing menyuarakan kebimbangan tentang banjir sambil mengenang kembali dugaan besar pada tahun lepas buat penduduk Kelantan khasnya. 

"Allahumma soyyiban nafi'a". Mari memanjatkan doa pada-Nya tatkala hujan iaitu antara waktu mustajab untuk memohon rahmat dari-Nya. Mohonlah apa saja. Mohon seikhlas hati. Mohon dengan yakin dan rendah diri. "Mohonlah padaKu, nescaya Aku perkenankan" (Surah Al-Ghaafir ayat 60)

No comments:

Post a Comment

 
Images by Freepik