Pages

Friday, October 24, 2014

Salam Maal Hijrah 1436H

Teks : Nik Nurul Hana binti Hanafi



Saya memetik secara ringkas kata-kata Ustaz Zul dalam program sempena ulangtahun ke-4 TV Alhijrah, yang sedikit sebanyak berbunyi begini : 

Apabila datang di dalam hati seseorang satu rasa untuk berubah, rasa itu sebenarnya tidak akan kekal. Rasa itu Allah akan tarik sedikit demi sedikit. Kerana Allah mahu uji dan lihat sejauh mana langkah kita menuju ke jalan-Nya, sekuat mana usaha kita bagi mengekalkan atau meningkatkan 'rasa' yang telah Dia kurniakan. Sesungguhnya hidayah itu milik-Nya, siapalah kita ingin mengadili atau meramalkan siapa yang akan berubah dan sebaliknya. Kadangkala orang yang paling tidak disangka, paling 'tiada harapan', sebenarnya golongan inilah yang berhijrah dengan sangat indah, berubah dengan istiqamah. 

Oleh itu, menjelangnya tahun baru 1436H ini suka saya mengajak rakan-rakan pembaca blog ini untuk membacakan doa akhir tahun dan awal tahun di samping berazam untuk menjadi hamba-Nya yang sentiasa memperbaiki diri menjadi insan yang lebih dekat dengan-nya serta menjadi lebih istiqamah dalam usaha tersebut. Kerana kita tahu, azam tanpa istiqamah akan menemui jalan yang kabur dan selalunya menjadi lebur.


Doa akhir tahun

   

Doa awal tahun

(Foto sumber dari Google) 

Doa akhir tahun dibaca 3 kali selepas solat Asar atau sebelum masuk waktu Maghrib pada penghujung bulan Zulhijjah iaitu bersamaan 24 Oktober 2014. Masuk sahaja waktu Maghrib, maka masuklah tahun baru Hijriah dan doa awal tahun pula dibaca sebanyak 3 kali juga.

Salam Maal Hijrah buat pembaca sekalian. Semoga setiap doa dimakbulkan, semoga dikurniakan nikmat dan rezeki yang dipohonkan. Amin ya Rabbal Alamin.

No comments:

Post a Comment

 
Images by Freepik