Pages

Wednesday, October 15, 2014

Persediaan menyambut ahli baru

Teks : Nik Nurul Hana binti Hanafi

Syukur masih diberi kesempatan untuk membuka mata melihat indahnya alam dan kehidupan yang Allah kurniakan. Kesempatan ini juga diguna untuk memohon keampunan atas kekhilafan sebagai hamba yang kerdil. Syukur dipanjatkan, keampunan didambakan. 

Pada minggu ini usia kandungan bakal menginjak ke minggu 36 bermakna hanya berbaki 4 minggu lagi untuk menyambut kelahiran ahli baru dalam keluarga. 4 minggu lagi adalah jangkaan manusia, rancangan-Nya jualah yang menentukan segalanya. 

Walaupun ini merupakan kandungan kedua, saya tetap berasa berdebar, takut, risau, runsing dan seangkatan dengannya. Cukupkah persediaan saya kali ini? Kuatkah saya?   Walaupun begitu, hati juga tidak sabar mahu bertemu si kecil. Gembira dalam kerisauan, bahagia dalam debaran. Saya rasa mana-mana ibu juga begitu,bukan?. Setiap hari saya berdoa agar dipermudahkan kelahiran ahli syurga kami nanti. Semoga Allah selamatkan semuanya.

Hari ini berpeluang mentelaah sekali lagi senarai barangan kelengkapan bayi yang telah saya sediakan sejak beberapa bulan lepas. Saya lebih selesa menulisnya di buku nota, lebih mudah untuk saya conteng dan kemaskini apa yang perlu. Alhamdulillah nampaknya kelengkapan sudah hampir cukup, cuma perlu dicuci dan diletakkan di tempat khas sahaja.

Saya akui senarai kelengkapan bayi ketika anak pertama dahulu lebih panjang dan lebih detail. Ruginya dulu tidak dicatatkan di blog, senarainya dan buku notanya pun sudah entah ke mana. Terpaksalah juga membuat research di blog-blog ibu yang lain. Senarai kali ini ringkas saja, kerana kebanyakan barangan digunapakai dari anak pertama sahaja. Kali ini saya tidak banyak berbelanja untuk barangan baru. Alhamdulillah sempat juga menjahit beberapa barangan yang diperlukan (tidak sabar mahu berkongsi tutorialnya). Cuma kali ini saya lebih banyak membeli kelengkapan untuk breastfeeding berbanding dahulu dan berazam ingin menyusukan anak sehingga umurnya 2 tahun, insya Allah. Semoga Allah izinkan dan makbulkan doa saya.



Inilah senarai di dalam buku nota saya. Senarai di atas ini saya asingkan mengikut kategori. Insya Allah di entri seterusnya saya kongsikan butiran dan pengalaman saya menyediakan kelengkapan anak kedua kami.

No comments:

Post a Comment

 
Images by Freepik