Pages

Sunday, October 26, 2014

Senarai Dan Tips Keperluan Barangan Bayi (Bahagian 3)

Teks : Nik Nurul Hana Hanafi


Hari ini genaplah kandungan saya berusia 37 minggu. Masih berbaki 3 minggu lagi jika mengikut perangkaan doktor. Alhamdulillah. Debaran makin terasa. Waktu malam pula asyik terjaga dan terus tidak dapat lelapkan mata berjam-jam lamanya. Waktu siang pula mudah terasa penat, langkah semakin berat, namun hati perlu berasa hebat, perlu memotivasikan diri sendiri supaya tidak manja sangat. 


Baiklah, seperti dijanjikan kali ini saya akan berkongsi dengan pembaca sekalian tentang Senarai Dan Tips Keperluan Barangan Bayi (Bahagian 3) iaitu kategori Feeding Equipment atau peralatan yang perlu ada untuk menjayakan penyusuan. Memandangkan saya memilih dan berazam untuk menyusukan bayi saya nanti, di sini saya akan huraikan lebih tentang penyusuan ibu. Saya juga masih baru dalam penyusuan ibu, masih banyak ilmu yang perlu dicari. 

Bagi yang ingin melihat ingin melihat Senarai  Dan Tips Keperluan Barangan Bayi yang lepas, boleh klik di link berikut :
Kategori kali ini boleh dibahagikan kepada dua. Ibu-ibu boleh memilih untuk menyusukan bayi dengan susu ibu atau pun dengan susu formula, mengikut keselesaan dan kemampuan sendiri. Namun kebaikan susu ibu tidak dapat dinafikan lagi, susu ibu merupakan makanan terbaik buat bayi, terutamanya yang baru lahir. Di dalam al-Quran juga telah disebutkan tentang hal ini, susu ibu 'diangkat' sedemikian rupa sehingga disebut di dalam al-Quran. Siapa kita untuk menafikan kepentingannya, bukan?. 

Saya yakin, kini telah ramai yang sedar akan hal ini dan ingin menyusukan anak mereka dengan susu ibu. Namun ada juga ibu yang tidak dapat menyusukan bayi dek banyak halangan dan kekangan baik dari segi fizikal, mental mahupun sokongan. Bukanlah bidang saya untuk menghuraikan semua itu. Saya juga begitu, ketika anak pertama dahulu terlalu banyak kesilapan dan kekurangan. Kesilapan dahulu saya jadikan teladan dan panduan untuk memperbaiki diri dan mecari sebanyak mungkin ilmu tentang penyusuan ibu supaya dapat dijayakan untuk anak kedua ini, insya Allah moga Dia izinkan.

Di bawah ini, saya akan senaraikan juga peralatan yang perlu untuk persediaan susu formula serta penyusuan susu ibu.

Feeding Equipment

1) Penyusuan susu formula
  • Susu formula
  • Termos
  • Botol susu & puting yang sesuai dengan umur bayi
  • Bekas susu (milk dispenser) - untuk mengisi susu ketika keluar rumah
  • Beg untuk mengisi peralatan di atas - persediaan ketika keluar rumah
  • Pencuci khas untuk botol susu
  • Berus botol susu
  • Drying rack @ bekas untuk menyimpan botol yang telah dicuci
  • Sterilizer - untuk mensteril botol dan puting susu

2) Penyusuan susu ibu
  • Breast pump (item wajib bagi ibu bekerja. Bagi suri pula, bergantung kepada keperluan)
  • Breast pad (terdapat pilihan washable dan disposable)
  • Breast cream (bagi merawat Miss N yang melecet)
  • Nursing pillow
  • Nursing bra (memudahkan penyusuan dan mengepam di pejabat)
  • Milk storage (pilihan di pasaran adalah plastic storage dan bottle storage)
  • Botol susu & puting (untuk mengisi susu perahan ke rumah pengasuh atau taska)
  • Bottle warmer (memanaskan susu ibu dari peti ais)
  • Pencuci khas untuk botol susu
  • Berus botol susu
  • Drying rack @ bekas untuk menyimpan botol yang telah dicuci
  • Sterilizer - untuk mensteril botol dan puting susu

Seperti biasa, barangan di atas merupakan panduan kepada ibu bagi mendapatkan sedikit gambaran tentang keperluan barangan yang perlu disediakan. Pemilihan jenis dan keperluan juga bergantung kepada individu. Insya Allah di entri akan datang saya akan huraikan serba sedikit tentang tips dan perkongsian tentang item no.2 di atas iaitu Penyusuan Susu Ibu.

No comments:

Post a Comment

 
Images by Freepik