Pages

Saturday, June 14, 2014

Tentang kebesaran-Nya dan kekerdilan kita

Teks : Nik Nurul Hana binti Hanafi



Semasa membantu memasak di dapur pada tengahari semalam, saya sempat berbual-bual dengan pembantu rumah ibu yang berasal dari Indonesia. Dia begitu teruja melihat adik-adik saya mencuba niqab yang baru dijahit dan secara seloroh bertutur dalam bahasa Arab. Adik-adik saya yang dua orang itu memang belajar bahasa Arab di universiti lalu ketawa berderai. Pembantu rumah kami yang dipanggil 'Neng' itu pernah bekerja di Arab Saudi sebagai pembantu rumah, mungkin hampir 10 tahun juga jadi tak hairanlah dia boleh tertutur bahasa Arab walaupun lenggoknya lain dengan bahasa Arab komunikasi yang dipelajari di universiti.

Sedang dia memotong sayuran, dia mengadu kakinya sakit dan berkata dia sudah tua serta bergantung dengan ubat saja jika sakitnya datang. Dari wajahnya saya mengagak umurnya belum sampai 40-an tetapi dia sendiri tidak tahu umurnya berapa tahun. "Saya tidak pernah ke sekolah, tidak tahu membaca dan menulis. Umur pun tidak tahu" katanya sambil ketawa. Saya turut ketawa, bukan bermaksud memperkecilkannya. Cuma ingin membuat dia selesa supaya terus bercerita.

"Tapi syukur ketika saya kerja di Saudi dulu, saya berdoa di depan Kaabah mohon Allah izinkan saya membaca. Saya menangis dan berdoa. Syukur saya belajar dan boleh membaca surah Yaasin. Dahulu saya tidak bisa baca. Saya juga tidak bisa tulis. Tapi saya bisa sms, tekan saja huruf di telefon. Saya syukur sekarang saya sudah bisa baca surah. Allah makbulkan doa saya". cerita Neng panjang lebar

Terdiam dan terkesima saya mendengar ceritanya. Sungguh, bantuan dan pertolongan Allah tiada hadnya bagi hamba yang benar-benar mengharapkan kurniaan dari-Nya. Terasa diri ini sangat kerdil. Saya masih muda jika dibandingkan dengan Neng. Peluang pendidikan, pekerjaan dan cara hidup saya jauh lebih baik daripadanya. Tetapi saya masih belum berpeluang menangis dan berdoa di hadapan rumah Allah walaupun saya tahu Allah mendengar doa hamba-Nya walau di mana kita. Begitupun, terasa saya tidak sungguh-sungguh memohon sesuatu daripada Allah. Begitu payah Neng ingin mendapatkan ilmu, saya yang dapatkannya dengan mudah pula tidak memanfaatkan sepenuhnya. Allahuakbar. Hinanya diri ini. 

Menangis dan berdoalah kepada-Nya dengan bersungguh-sungguh dan seikhlas hati. Dia pasti mendengar. Dia yang Maha Mendengar. Setelah itu berusahalah juga dengan bersungguh-sungguh. Tiada istilah 'sudah terlambat' atau 'sudah tua' atau 'sudah tidak larat' atau 'sudah tidak ada harapan'. Alasan memang mudah dicipta. Lihat saja kisah Neng, dari yang tidak tahu membaca kini sudah boleh membaca surah walaupun pada usia yang sudah lanjut. Neng tidak melalui alam persekolahan seperti kita atau anak-anak kita. Tidak juga menghadiri mana-mana kursus motivasi. Tapi motivasi dalam dirinya begitu kuat. Saya doakan kita dikurniakan motivasi yang kuat untuk memperbaiki diri dan seterusnya memperbaiki kualiti hidup kita dan keluarga serta segelintir masyarakat yang tidak mahu bersusah-payah berubah kepada yang lebih baik. Moga kita istiqamah juga. Amin. 

No comments:

Post a Comment

 
Images by Freepik