Pages

Wednesday, October 22, 2014

Senarai Dan Tips Keperluan Barangan Bayi (Bahagian 2)

Teks : Nik Nurul Hana binti Hanafi


Entri ini adalah sambungan dari entri yang sebelum ini iaitu Senarai Dan Tips Keperluan Barangan Bayi (Bahagian 1) di mana kali ini saya akan berkongsi dan mengupas tentang peralatan penjagaan bayi (baby care/ baby changing).

Peralatan penjagaan bayi (baby care/ baby changing) :

1) Untuk mandian :
  • 2-3 helai tuala mandi yang lembut
  • Baby wash & baby shampoo (organik lebih baik jika mampu)
  • Tub mandi (bersama gayung jika perlu)
2) Selepas mandi :
  • Changing mat
  • Lampin - pilihan lampin pakai buang @ cloth diaper @ kain lampin
  • Nappy liner (untuk alas di dalam lampin - optional)
  • Minyak telon (disapu pada perut, peha dan kaki bayi.Saya gunakan Krim Herba jenama Tropika)
  • Nappy cream 
  • Bedak bayi (saya tak beli)
  • Losyen bayi (saya tak beli)
  • Minyak bayi (saya tak beli)
  • Sikat @ berus rambut bayi
3) Peralatan lain :
  • Detergen khas untuk pakaian bayi (kali ini saya gunakan Kiddie Wash dari Cosway)
  • Putik kapas kecil @ cotton buds
  • Baby wipes (saya gantikan dengan cotton balls)
  • Pengetip kuku khas untuk bayi
  • Bib @ sapu tangan @ tuala kecil 
  • Botol semburan air (untuk mencuci najis bayi)

Tips dan perkongsian :

1)   Majoriti ibu memilih menggunakan lampin pakai buang termasuklah saya (berangan juga ingin menggunakan cloth diaper. Insya Allah akan diusahakan nanti). Saiz newborn untuk lampin pakai buang tidak perlu dibeli banyak, cukuplah satu pek sederhana. Ini kerana bayi cepat membesar, sekejap sahaja sudah perlu bertukar ke saiz S. Jika memilih untuk menggunakan cloth diaper atau kain lampin, saiz tidak perlu dirisaukan.

2)   Bedak, losyen dan minyak bayi tidak saya sediakan kerana tidak merasakan peralatan ini perlu. Kulit bayi sangat halus dan sudah sedia lembap, jadi saya fikir tidak perlulah meletakkan bahan kimia pada kulit bayi jika tidak perlu. Walaubagaimanapun terpulang pada ibu-ibu. Ada juga bayi yang mempunyai masalah kulit dan memerlukan peralatan yang saya sebutkan tadi.

3)   Seeloknya nappy cream atau krim untuk ruam lampin dibeli dalam saiz yang kecil sahaja kerana ada krim yang tidak sesuai dengan kulit bayi. Jika mampu, dapatkan krim yang organik. Saya hanya memakaikan krim jika terdapat kesan seperti ruam pada kulit bayi, jika tiada masalah saya tidak gunakannya. Pastikan juga lampin bayi diperiksa dan ditukar selalu kerana bayi baru lahir kerap membuang air. Lampin yang kering dapat mengurangkan risiko ruam lampin.

4)   Sejak dari anak pertama lagi saya memilih menggunakan cotton balls berbanding baby wipes adalah bagi mengurangkan pendedahan bahan kimia pada bayi. Menggunakan baby wipes untuk mencuci najis bayi memanglah lebih mudah dan cepat, tetapi saya lebih suka menggunakan botol semburan air bersama cotton balls kerana ia lebih selamat dan natural serta dapat mengelakkan terjadinya alergik @ ruam pada kulit bayi yang sensitif. 

Saya telah sediakan kapas gulung yang dibulatkan bagi membuat cotton balls. Cara ini memakan masa tetapi lebih jimat jika membeli sepaket cotton balls yang telah siap dijual. Bilakah saya membuatnya? Saya curi-curi masa membuatnya antara dua waktu solat (di atas sejadah) dan ketika saya terjaga di tengah malam dan tidak dapat melelapkan mata. Sambil-sambil itu dapatlah berbual dengan si kecil di dalam perut. Hehe





Rasanya itu sahajalah perkongsian saya tentang kategori ini. Senarai di atas adalah perkongsian dan sahaja kerana keperluan antara ibu - ibu dan bayi adalah tidak sama. Apa yang penting adalah keselesaan ibu dan bayi itu sendiri. Semoga dapat dimanfaatkan.  

No comments:

Post a Comment

 
Images by Freepik