Pages

Friday, June 13, 2014

Tutorial : Menjahit niqab

Teks : Nik Nurul Hana binti Hanafi


Salam Jumaat barakah. Alhamdulillah masih diberi nafas untuk bangkit memohon keampunan pada hari ini. Indahnya hari Jumaat di kampung halaman. Tenang. Burung-burung pun berkicau lebih rancak dari biasa. Semoga setiap dari kita menjadikan peluang bernafas ini untuk memanjatkan syukur dan memohon ampun. 

Insya Allah esok, kedua-dua orang tua saya dan dua orang adik perempuan akan berangkat ke Tanah Suci untuk menunaikan ibadah umrah. Sudah menjadi kebiasaan bagi kami untuk saling membantu menyediakan pakaian dan barangan yang perlu dibawa ke sana. Setelah dihitung, ditambah, ditolak, adik-adik saya memerlukan niqab sehelai seorang. Masa makin suntuk untuk keluar membelinya. Saya teringatkan  beberapa helai selendang hitam  yang didatangkan dengan jubah yang pernah dibeli di Tanah Suci dulu, yang jarang-jarang dipakai. Lalu saya mendapat ilham untuk menjahit niqab untuk mereka berdua dari selendang ini. Dapatlah saya mengolah semula selendang itu dan tiadalah pembaziran berlaku Insya Allah.

Terdapat pelbagai cara membuat niqab. Saya menjahit niqab dengan olahan sendiri dan mengikut keselesaan pemakainya nanti. Di sini saya akan berkongsi cara menjahit niqab dari sehelai selendang berwarna hitam.

Alatan yang diperlukan:
05.m kain mengikut pilihan - saya gunakan sehelai selendang
Benang 
Riben atau kain yang dijahit menjadi seperti tali
Gunting
Pita ukur
Kapur penanda
Jarum peniti
Lain-lain alatan jahitan yang difikirkan perlu



1. Sediakan alatan jahitan terlebih dahulu



2. Ukuran yang saya gunakan untuk penutup muka ialah kira-kira 10.5 inci lebar dan 16 inci labuh. Ukuran ini boleh diubah mengikut kesesuaian bentuk wajah dan keselesaan pemakai.

3. Jahit keliling kain bagi mengelakkan kain berbulu, boleh dijahit kelim atau jahit lurus mengikut kesukaan.



4. Sediakan pula bahagian atas yang berfungsi sebagai penutup dahi berukuran 6 inci lebar dan 22 inci panjang. Lipat secara memanjang dan cantumkan bahagian panjang kain. Cantumkan juga bahagian kiri dan kanan kain

5. Letakkan bahagian penutup dahi di tengah-tengah penutup muka dan cantumkan 1.5 inci hingga 2 inci di bahagian hujung penutup muka seperti gambar di atas. Panjang cantuman ini bergantung pada keselesaan bukaan mata pemakai.


6. Akhir sekali jahitkan riben atau tali pengikat di kanan dan kiri penutup dahi. Bagi mereka yang tidak mahu menggunakan riben, bolehlah panjangkan lagi penutup dahi tersebut mengikut keselesaan masing-masing.



Niqab yang sudah siap. Alhamdulillah. Alhamdulillah atas ilham ini ya Allah.

4 comments:

  1. Minta izin untuk guna tutorial ini ye..terima kasih.. ^ _ ^

    ReplyDelete
  2. Boleh sis. Mmg letak kat sini utk kongsi hehe. Moga bermanfaat :)

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum wbt
    mohon izin share sy mau cuba jahit sendri

    ReplyDelete
  4. Alhamdulillah.. Terimakasih ats perkongsiannya..!

    ReplyDelete

 
Images by Freepik